تبلیغات
جامعه شناسی - فلسفه ی هفت سین

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:پیوندهای روزانه

:نویسندگان

:آخرین پستها

:ابر برچسبها

آماروبلاگ

شنبه 7 اسفند 1389-02:50 ب.ظ



فلسفه هفت سین به این قرار است : عدد هفت عدد هفت نزد ایرانیان قدیم مقدس بود و به خاطر ستارگان هفتگانه یعنی زهره ، مشتری ، عطارد ، زحل ، مریخ ، زمین و خورشید عدد هفت را گرامی می داشتند. نیاكان ما كه زرتشتی بودند ، اعتقاد داشتند كه عقل مقدس یعنی اهورامزدا كه به او سپند مینو نیز گفته می شد ، شش وزیر بزرگ به نام امشاسپندان دارد كه یعنی مقدسان جاویدان و این شش امشاسپند با سپندمینو تشكیل (هفت سپند) می دهند. علت این كه هفت سین به راستی هفت سین است ، اشاره به هفت امشاسپند است و چون كلمه سپند با سین شروع می شده ، روی این اصل به علامت آن هفت مقدس جاودانی ، چیزهائی در نظر گرفته شده كه هم با حرف سین شروع شده باشند و هم مورد استفاده مثبت بشر واقع شوند. هفت در اسلام: آسمان هفت طبقه دارد . فرعون در خواب هفت گاو چاق و هفت گاو لاغر را دید كه گفتند هفت سال خشكسالی و هفت سال فراوانی می شود. جهنم هفت طبقه دارد . گناهان اصلی هفت عدد است . پیش از اسلام در بین اعراب ، هفت بار طواف دور كعبه مرسوم بوده و در سنت اسلامی نیز چنین است . هفت نفر قاری قرآن معروف بودند ، هفت بار شستن اشیاء ناپاك و قرار گرفتن هفت عضو بدن هنگام نماز بر زمیننیز مذكور است . عدد هفت در قدیم : مردم بابل عدد هفت را مقدس می شمردند ، طبقات آسمان و زمین و سیارات هفت بوده است ، ایام هفته هفت روز است. هفت از نظر مذاهب: به عقیده هندیها در آئین برهما انسان هفت بار می میرد . عروس و داماد باید هفت قدم به اتفاق هم بردارند. هفت قدم جلو رفته و قسم می خورند ، در آئین زرتشت هفت فرشته مقرب وجود دارد. در تورات مذكور است كه هفت نر و ماده را با خود برگیر تا نسلی بر جهان بماند. هفت در آئین مسیح : هفت معجزه ، از 33 معجزه را مسیح در انجیل ذكر كرده است ، در انجیل از هفت روح پلید صحبت شده است ، به نظر فرقه كاتولیك ، هفت نوع شادی و هفت غسل تعمید وجود دارد. هفت شهر عشق را عطار گشت ما هنوز اندر خم یك كوچه ایم هفت در تاریخ : همراهان داریوش با خود او هفت نفر بودند، در نقش رستم در بالای آرامگاه داریوش ، هفت نقش ملاحظه می شود . جنگهای هفت ساله در زمان لوئی 11 واقع شد. اژدهای هفت سر معروف است . هفت پسر گشتاسب به هفت راهزن تبدیل شدند و هفت خوان رستم و اسفندیار معروف است. سفره‌ای است كه ایرانیان هنگام نوروز می‌‌آرایند. آنچه كه در این سفره قرار می‌گیرد، باید دارای خصوصیت زیر باشد: 1.پارسی باشد؛ 2.با بند واژه‌ی «س» آغاز شود؛ 3.ریشه‌ی گیاهی داشته باشد؛ 4.خوردنی باشد؛ 5.اسم مركب نباشد؛ 6.برای بدن سودمند باشد؛ بنابراین هر آنچه كه دارای این ویژگی‌ها نباشد - اگر چه با بندواژه‌‌ی «س» هم آغاز شده باشد - نمی‌توان جزء هفت‌ سین به حسابش آورد. در زبان پارسی، تنها هفت چیز هستند كه این ویژگی‌ها را دارا هستند: 1.سیر : به نام و عنوان اهورامزدا 2.سیب: به نام و عنوان سپندارمذ (اسفند) 3.سبزی: به نام فرشته‌‌ی اردیبهشت 4.سنجد : به نام فرشته‌ی خرداد 5.سركه: به نام فرشته‌ی امرداد 6.سمنو : به نام فرشته‌ی شهریور 7.سماق: به نام فرشته‌ی بهمن از عناسر سفره هفت سین در تعبیری دیگر اینگونه یاد می شود: 1.سیر: برای پاكیزگی 2.سركه: برای پاكیزگی 3.سماق: برای پاكیزگی 4.سنجد: تولد 5.سمنو: نماد خوبی و رشد گیاه 6.سبزه: موجب فراوانی بركت می شود 7.سیب: نمادی از زایش هرچند كه در سفره هفت سین باید به هرحال هفت جزء كه با آوای «سین» آغاز می‌شوند (نمادی از «سپنتا») چیده شود، ولی برای زینت و چیدمان دلپذیرتر سفرهٔ هفت سین، تقریباً همهٔ خانواده‌های ایرانی اجزاء دیگری هم در سفره می‌چینند و در آرایش و رنگامیزی سفره شان نهایت خوش سلیقگی را اعمال می‌كنند. آینه و قرآم كریم نیز در كنار آن هم از اجزائی است كه تقریباً در هر سفرهٔ هفت سینی چیده می‌شود. برخی بر این باورند كه سكه كه نماد «دارایی» وآب كه نماد «پاكی و روشنایی» است بهتر است در كنار هم قرار گیرند و سكه را درون ظرفی از آب سر سفره می‌گذارند. هفت سین قرآنی 1- سلامٌ قولاً مِن رَبِّ رحیم.( یس/58) از جانب پروردگار [ی] مهربان [ به آنان] سلام گفته می شود. این ندای روح افزا و نشاط بخش و مملو از مهر و محبت خدا ، چنان روح انسان را در خود غرق می كند و به او لذت ، شادی و معنویت می بخشد ، كه با هیچ نعمتی برابر نیست ، آری شنیدن ندای محبوب ، ندایی آمیخته با محبت و آكنده از لطف ، سرتا پای بهشتیان را غرق سرور می كند ، كه یك لحظه ی آن بر تمام دنیا و آنچه در آن است برتری دارد. از پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله روایت شده : " در همان حال كه بهشتیان غرق در نعمتهای بهشتی هستند نوری بر بالای سرایشان آشكار می شود ؛ نور لطف خداوند كه بر آنها پرتو افكنده است. پس ندایی بر می خیزد كه "سلام بر شما ای بهشتیان" ، نظر لطف خداوند چنان بهشتیان را مجذوب می كند كه از همه چیز جز او غافل می شوند ، و همه نعمتهای بهشتی را در آن حال به دست فراموشی می سپارند. 2- سلامٌ علی نوح ٍ فی العالمین . ( صافات /79) درود بر نوح در میان جهانیان. چه افتخاری از این برتر و بالاتر كه خداوند بر حضرت نوح علیه السلام ، سلام می فرستد ، سلامی كه در میان جهان و جهانیان باقی می ماند و تا دامنه قیامت گسترده می شود ، سلام خدا توأم با ثناء جمیل و ذكر خیر بندگانش در قرآن كریم ؛ كمتر سلامی به این گستردگی و وسعت درباره كسی دیده می شود ، به خصوص اینكه لفظ " العالمین" معنی وسیعی دارد كه نه تنها همه انسانها ، بلكه عوالم فرشتگان و ملكوتیان را نیز در برمی گیرد. 3- سلامٌ علی اِبراهیم . ( صافات/109) درود بر ابراهیم. در آیات پیش از این آیه ، به چگونگی بشارت دادن فرزندی بردبار و پراستقامت بر حضرت ابراهیم ، و جریان دستور ذبح اسماعیل - فرزند ایشان - و تسلیم بودن هر دوی آنها بر این امر به میان آمده است ك پس از یاد آوری این قضایا ، خداوند می فرماید: سلام بر ابراهیم [ آن بنده مخلص و پاك باد.] 4- سلامُ عـَلی موُسی و هارون . (صافات/120) " درود بر موسی و هارون." درآیات پیش از این آیه ، خداوند ضمن آیاتی ، جریانات حضرت موسی و هارون را نقل می فرماید: - ما این دو برادر و قوم آنها را از اندوه بزرگ رهایی بخشیدیم . ( صافات/115) - ما آنها را یاری كردیم تا آنها بر دشمنان نیرومند خود پیروز شدند . ( صافات/116) - ما به آن دو ، كتاب آشكار دادیم . ( صافات/117) - ما آن دو را به راه راست هدایت نمودیم . ( صافات/118) - ما ذكر و یاد خیر آنها را در اقوام بعد باقی وبرقرار ساختیم . ( صافات /119) و بعد از یادآوری موارد فوق خداوند برآن دو سلام می رساند. سلامی از ناحیه پرودگار بزرگ و مهربان. سلامی كه رمز سلامت در دین و ایمان در اعتقاد و مكتب، و در خط و مذهب است. سلامی كه بیانگر نجات و امنیت از مجازات و عذاب این جهان و آن جهان است. 5- ؟سلامُ علی آلِ یاسین . ( صافات/130) درود بر پیروان الیاس (1) خداوند می فرماید: ما نام نیك الیاس را در میان امتهای بعد جاودان كردیم.( صافات /129) امتهای دیگر ، زحمات این انبیاء بزرگ ( الیاس وسلاله ی او ) را كه در پاسداری خط توحید، و آبیاری بذر ایمان منتهای تلاش و كوشش را به عمل آوردند ، هرگز فراموش نخواهند كرد ، و تا دنیا برقرار است یاد و مكتب این بزرگ مردان فداكار زنده و جاویدان است. تعبیر به " ال یاسین" به حای" الیاس" یا به خاطر این است كه ال یاسین لغتی در واژه " الیاس" بوده و هر دو به یك معنی است ، و یا اشاره به الیاس و پیروان او است كه به صورت جمعی آمده است. 6- سلامٌ عـَلیكُم طِبتُم فادخـُلوُها خالدین . ( زمر/73) " ... سلام برشما ، خوش آمدید ، در آن درآیید [ و] جاودانه [ بمانید] در این آیه ، خداوند می فرماید كه بهشتیان وقتی به بهشت می رسند ، در حالی كه درهای آن گشوده شده است ، در این هنگام نگهبانان بهشت ، آن ملائك رحمت به آنها می گویند : سلام بر شما ، گوارا باد این نعمتها بر شما ، داخل بهشت شوید و جاودانه بمانید. 7- سلامُ هیَ حتّی مَطلَعِ الفـَجر. ( قدر/5) [ آن شب] تا دم صبح ، صلح و سلام است . این آیه ، در توصیف شب قدر است . آن شبی است كه قرآن درآن نازل شده و عبادت و احیاء آن معادل هزار ماه است ، خیرات و بركات الهی در آن شب نازل می شود و رحمت خاص الهی شامل بندگان می گردد و فرشتگان و روح در آن شب نازل می گردند. به این ترتیب ایرانیان سفره هفت سینی ایرانی با تدین و خلوص نیست را به استقبال سال نو می فرستند پیشاپیش نوروزتان پیروز.


تاریخ آخرین ویرایش:- -