تبلیغات
جامعه شناسی - صدمات استفاده از موبایل بر دانش اموزان

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:پیوندهای روزانه

:نویسندگان

:آخرین پستها

:ابر برچسبها

آماروبلاگ

شنبه 2 مهر 1390-03:46 ب.ظ



سایه شوم تلفن همراه بر تحصیل دانش‌آموزان

كودكان و نوجوانان وقتی با تكنولوژی تلفن همراه كه دارای ویژگی‌هایی مانند پیامك، بلوتوث، عكس‌برداری و فیلم‌برداری است، آشنا می‌شوند دیگر كمتر حوصله در‌س ‌خواندن را دارند و این بی‌توجهی افت تحصیلی را به دنبال دارد.
تلفن ثابت و سیار یك وسیله ارتباطی ضروری است كه نمی‌توان واقعیت ضرورت آن را مورد تردید قرار داد و نحوه استفاده صحیح از تلفن همراه باید در زمان و مكان‌های گوناگون به دانش‌آموزان آموزش داده شود.
كارشناسان معتقدند با ورود هر پدیده نوینی در جامعه باید فرهنگ استفاده از آن وسیله نیز ترویج و نهادینه شود اما واردكنندگان پدیده‌های نوین اغلب به دنبال مصالح اقتصادی بوده و از آثار فرهنگی و تبعات آن غافل هستند.
اگر استفاده از تلفن همراه در مدارس با آموزش و فرهنگ مطابق نباشد آثار سوء این وسیله ارتباطی بر نتایج مثبت آن غلبه می‌كند زیرا در این شرایط استفاده از موبایل سبب عدم تمركز و تداخل در آموزش دانش‌آموزان می‌شود.

* برخی از دانش‌آموزان سعی در بی‌ارزش كردن مفاهیم تربیتی دارند
در روند فعالیت آموزشی آن دسته از دانش‌آموزان كه تلفن همراه برایشان صرفاً وسیله‌ای ساده برای ارتباط است، مشكلی با مجموعه نظام آموزشی ندارند زیرا این گروه بر این باورند كه ارزش‌های تربیتی و آموزشی مدرسه را باید پذیرفت و این پذیرش را در حفظ حریم اجتماعی مدرسه و كلاس از خود نشان می‌دهند.
بیشترین مشكل مدارس با آن گروه از دانش‌آموزان است كه حریم ارزش‌های تربیتی و آموزشی را از میان برده و در كلاس درس با زنگ تلفن همراه یا دریافت پیام‌كوتاه می‌خواهند حریم كلاس را با بی‌حرمتی از بین ببرند و حتی در ارتباط با نفی ارزش‌های اخلاقی با نوعی وابستگی كه به تلفن همراه خود پیدا كرده‌اند، سعی در بی‌ارزش كردن مفاهیم تربیتی برای گروه همسالان خود دارند.

* خانواده‌ها در مقابل درخواست فرزندان تسلیم نشوند
عدم توجه به استفاده بهینه و صحیح از تكنولوژی تلفن همراه موجب بروز مشكلات و آسیب‌های جدی اجتماعی و فرهنگی میان این گروه سنی شده است كه قطعا می‌تواند تبعات منفی را در آینده برای جامعه به همراه داشته باشد.
هم اكنون بسیاری از خانواده‌ها بدون توجه به تبعات منفی این تكنولوژی برای فرزندان خود تلفن همراه تهیه می‌كنند و حتی بسیاری از آنها در مقابل درخواست فرزندان خود در خرید گوشی‌های مدرن‌تر تسلیم می‌شوند.

* دانش‌آموزان سركلاس درس بازی می‌كنند
زهرا درخشان راد معلم 33 ساله می‌گوید: استفاده دانش‌آموزان از تلفن همراه اصلاً كار پسندیده‌ای نیست و سبب می‌شود بچه‌ها در كلاس حواسشان پرت شود و به فكر موردی كه با آن ارتباط برقرار كرده‌اند، باشند.
وی اضافه می‌كند: استفاده از تلفن همراه به سبب سن كم دانش‌آموزان و اینكه به راحتی به اطلاعات غلط و نامناسب مانند پیامك‌های منفی و عكس‌های نا‌بهنجار دسترسی پیدا می‌كنند اصلا مورد تأیید نیست و باید وزارت آموزش و پرورش قانون محكم‌تری را در این زمینه وضع كند.
زینب فتح الهی مادر یك دانش‌آموز دبستانی اظهار می‌دارد: هنگامی كه نگران سلامتی فرزندمان می‌شویم، تلفن همراه بهترین وسیله‌ای است كه ما را از وضعیت فرزندمان باخبر می‌كند.
علی احمدی، معلم راهنمایی تصریح می‌كند: دانش‌آموزان مقطع راهنمایی به سبب ویژگی‌های سنی‌شان با كوچكترین مسئله حواسشان در كلاس پرت می‌شود و استفاده آنان از تلفن همراه این حواس‌پرتی را چند برابر می‌كند زیرا وقتی نخواهند درس گوش دهند با گوشی خود ‌بازی می‌كنند.

* چشم و هم چشمی دانش‌آموزان در خرید گوشی‌های گران‌قیمت
فاطمه كربلایی 42 ساله معلم اظهار می‌كند: تلفن همراه كاربردهای بسیار فراوانی را چه مثبت و چه منفی دارد اما سن كم دانش‌آموزان در تشخیص خوب یا بد بودن این كاربردها ممكن است دچار انحراف شود و آنان به طور ناخودآگاه به اطلاعات غلط و غیرفرهنگی دست یابند.
مریم موسوی مادر یك دانش‌آموز دبیرستانی می‌گوید: متأسفانه استفاده دانش‌آموزان دیگر از تلفن همراه باعث شده است كه دانش‌آموزان در این زمینه چشم و هم‌چشمی كنند و والدین را مجبور كنند تا برایشان گوشی‌های گرانقیمت بخرند.
سپیده كاشانی 55 ساله مادر یك دانش‌آموز راهنمایی می‌افزاید: مدیران مدارس باید برای ارتباط آزادانه دانش‌آموز با والدینشان تدابیری مانند كار گذاشتن تلفن همگانی در مدارس یا استفاده از تلفن مدرسه را اتخاد كنند تا بچه‌ها آرامش بیشتری را در محیط مدرسه و كلاس داشته باشند.

* خانواده‌ها نظارت جدی داشته باشند
علیرضا فتحی‌پور معلم دبیرستان می‌گوید: خانواده بسیاری از دانش‌آموزان در ارتباط با اینكه برای فرزندشان تلفن همراه تهیه كنند یا خیر، هنوز مردد هستند و این تردید به دلیل آثار سوءاستفاده‌های نادرست از این ابزار ارتباطی است.
وی ادامه می‌دهد: از این رو با مشورت مدرسه و مربیان نظارت غیرمستقیم خود را بر این انتظار فرزندشان پیگیری می‌كنند.
لیلا جوادی 45 ساله مدیر مدرسه راهنمایی بیان می‌كند: خانواده‌هایی هستند كه بدون در نظر ‌گرفتن بسترهای تربیتی و تعامل با ارزش‌های مدرسه صرفاً برای پاسخ به نیازهای فرزندانشان در تهیه این ابزار به درخواست فرزند خود پاسخ مثبت داده‌اند، بدون اینكه وظیفه نظارت و ارزیابی نحوه استفاده از این تكنیك را وظیفه خود بدانند.

* استفاده درست از تلفن همراه به نوجوانان آموزش داده شود
علی فلاح، پدر یك دانش‌آموز بیان می‌كند: معلمان در این زمینه می‌توانند نقش پررنگی داشته باشند و استفاده درست از این پدیده ارتباطی را به دانش‌آموزان آموزش دهند.
محمدرضا ستایش معلم دبستان اظهار می‌دارد: تلفن همراه به صورت بالقوه یك وسیله آموزشی است و اگر خوب هدایت و مدیریت شود؛ می‌توا‌ن آن را جزو فناوری‌های جدید آموزشی در مدارس قرار داد زیرا یك وسیله تشریفاتی، زینتی و غیرضروری محسوب نمی‌شود.
سعید عین‌الهی مدیر مدرسه راهنمایی می‌گوید: ایجاد حساسیت در خانواده‌ها یكی دیگر از راه‌های كنترل تلفن همراه دانش‌آموزان است و علاوه بر آموزش و پرورش نهادهای فرهنگی دیگر نیز باید در مورد استفاده از گوشی همراه برای كودكان و نوجونان برنامه‌ریزی كنند.

* جریمه 5 هزار ریال قطری برای دانش‌آموزان این كشور
قوانین مربوط به استفاده از تلفن همراه در آموزش و پرورش هر كشور متفاوت است؛ به عنوان نمونه وزارت آموزش قطر استفاده از تلفن‌های همراه دوربین‌دار توسط دانش‌آموزان و دانشجویان این كشور را ممنوع اعلام كرده است.
دانش‌آموزان و دانشجویان در صورتی مجاز به استفاده از تلفن‌های همراه هستند كه در خارج از ساعات درسی از آن استفاده كنند.
در اطلاعیه وزارت آموزش قطر آمده است: در صورت سرپیچی افراد از این قانون، متخلفین به مجازات زندان تا یك سال و جریمه پنج هزار ریال قطری محكوم می‌شوند.
در انگلیس نیز درقانونى آوردن تلفن‌هاى همراه به مدارس را به سبب تقلب دانش آموزان در امتحان ممنوع اعلام كرده‌اند.

* ارتباط با معلمان از طریق پیامك
دانش آموزان مدرسه هوریكاوا در كیوتو ژاپن از تلفن‌های همراهشان برای انجام تحقیقات علمی خود استفاده می‌كنند و با اتصال به اینترنت درباره موضوع مورد تدریس معلم جستجو كرده و منابع تازه را جمع‌آوری می‌كنند و از این طریق به پویایی تدریس معلم و بهره‌وری از كلاس می‌افزایند.
مدیران برخی از مدارس نیویورك نیز با ایجاد یك سامانه پیام كوتاه توانسته‌اند در هر مدت از شبانه‌ روز محتوای آموزشی خود را به دانش‌آموزان منتقل كرده و حتی انجام تكالیف و ساعت‌های برگزاری امتحانات را به آنها گوشزد كنند.
بیشتر مدارس منعی برای استفاده دانش‌آموزان در زنگ تفریح یا در حیاط مدرسه وضع نكرده‌اند و دانش‌آموز باید از لحظه‌ای كه وارد كلاس درس می‌شود، تلفن همراه خود را خاموش كند؛ این درحالیست كه در هیچ یك از كشورهای جهان قانون یكسانی برای برخورد با دانش‌آموزانی كه از تلفن‌همراه استفاده می‌كنند وجود ندارد و هر مدرسه بنا بر موقعیت خویش با دانش‌آموزان برخورد می‌كند.

* شرایط سنی دانش‌آموزان برای استفاده از تلفن همراه مناسب نیست
مدیر كل دفتر برنامه‌ریزی امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش می‌گوید: بر اساس مطالعات و بررسی‌هایی كه انجام شد و بررسی تطبیقی استفاده از تلفن همراه در مدارس، به این نتیجه رسیدیم كه تلفن همراه مانند سایر تولیدات فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای محاسن و معایبی برای كودكان و نوجوانان است.
محمدعلی امیری می‌افزاید: این موضوع برای گروه سنی كودكان و نوجوانان بسیار حساس‌تر است زیرا در شرایط تحصیل و در شرایط رشد و تكامل شخصیتی هستند.
وی می‌گوید: برقراری ارتباط با والدین و كنترل رفت و آمد دانش‌آموزان به مدرسه از محاسن استفاده از تلفن همراه است كه البته نباید سرگرمی بچه‌ها برای ارسال پیام كوتاه، بازی‌های گوشی موبایل یا ارسال تصاویر از طریق بلوتوث را فراموش كرد.

* گوشی تلفن همراه یكی از انتقال دهنده‌های ویروس آنفلونزای نوع A
امیری اضافه می‌كند: تلفن همراه معایب بسیار زیادی برای دانش‌آموزان ابتدایی تا متوسطه دارد به عنوان نمونه از نظر بهداشتی گوشی‌های موبایل محل تجمع بسیاری از باكتری‌ها و میكروب‌هایی هستند كه روی گوشی جمع می‌شوند.
وی ادامه می‌دهد: متأسفانه تلفن همراه از آن دسته وسایلی است كه مواد بیماری‌زا بسیار سریع به بدن شخص و هم دیگران انتقال پیدا می‌كند كه این مسئله درباره كودكان بیشتر است.
مدیر كل دفتر برنامه‌ریزی امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش عنوان می‌كند: تلفن همراه یكی از وسایلی است كه ویروس آنفلونزای نوع A را به راحتی منتقل می‌كند زیرا این وسیله به دو مسیر ورودی بدن انسان یعنی گوش و دهان نزدیك است در نتیجه گوشی می‌تواند یكی از انتقال‌ دهنده‌های خطرناك باشد.

* استفاده از موبایل برای نوجوانان اعتیادآور است
وی بیان می‌كند: كودكان و نوجوانان زیر 17 سال، در مقابل امواجی كه از گوشی‌ها ساطع می‌شود، بسیار ‌آسیب‌پذیرند زیرا در فرآیند رشد جسمی آنان تاثیر منفی می‌گذارد و حتی سبب كم اشتهایی و عوارض ناشی از آن می‌شود.
امیری عنوان می‌كند: استفاده از موبایل برای دانش‌آموزان اعتیاد آور است و بسیاری از نوجوانان زمان زیادی را به صحبت كردن با موبایل، ارسال پیام كوتاه، انجام بازی‌ها و ارسال پیامك‌ها دارند و این امر به علت آنكه ممكن است در روز طولانی شود گاهی سبب بروز اختلالات روانی در دانش آموزان می‌شود.

* استفاده از تلفن همراه افت تحصیلی را به دنبال دارد
مدیر كل دفتر برنامه‌ریزی امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش یكی دیگر از عوارض استفاده از موبایل را افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌داند و تأكید می‌كند: متأسفانه تلفن همراه تبدیل به وسیله‌ای برای حواس‌پرتی دانش‌آموزان در سر كلاس و عدم تمركز آنان است كه در نهایت موجب یاد نگرفتن دروس و افت تحصیلی و نیز مشكل تعامل با معلم و دانش‌آموزان می‌شود.
وی می‌گوید: هنگامی كه یك پیام كوتاه یا یك تصویر غیراخلاقی از طریق بلوتوث برای دانش‌آموز ارسال می‌شود، ممكن است در همین نقل و انتقال‌ها زمینه انحراف و مشكلات اخلاقی دانش‌آموز ایجاد شود.
امیری تصریح می‌كند: این مشكل با عكس‌برداری و فیلم‌برداری به خصوص در مدارس دخترانه به سبب سوء‌ استفاده‌های مختلف از شرایط داخل كلاس و مدرسه بیشتر می‌شود.

* استفاده از تلفن همراه در مدارس ممنوع است
وی می‌افزاید: با بررسی‌های انجام شده متوجه شدیم كه استفاده و به همراه داشتن تلفن همراه مضرات بیشتری نسبت به فواید آن دارد و این امر در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی مدارس كه در شورای عالی آموزش و پرورش در دست انجام بود، به تصویب رسیده و قانونی شده است.
امیری اعلام كرد: در بسیاری از كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه استفاده از تلفن همراه برای دانش‌آموزان ممنوع بوده و در حال حاضر نیز این ممنوعیت ادامه دارد.
مدیر كل دفتر برنامه ریزی امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش به خانواده‌ها توصیه می‌كند: با توجه به معایبی كه برای استفاده از تلفن ‌همراه برای دانش‌آموزان اعلام می‌شود، بخشی از این مشكلات را قبول كرده، فرزندان را توجیه كنند و رفت و آمد فرزندان را از راه‌های دیگر انجام دهند.
وی می‌گوید: بهتر است والدین همكاری لازم را با مدرسه داشته باشند و مدیران مدارس جلسات توجیهی با اولیا دانش آموزان را برگزار كنند و شناخت لازم را در والدین به وجود آورند.
امیری ادامه می‌دهد: به مدیران نیز توصیه می‌شود تسهیلات لازم را برای دانش‌آموزان فراهم كنند تا هر زمان كه دانش‌آموزان می‌خواهند از تلفن مدرسه بتوانند با والدین ارتباط برقرار كنند.

* مسئولان فرهنگی راه حل‌های مفید ارائه دهند
بسیاری از كارشناسان معتقدند، نمی‌توان استفاده از تلفن همراه را در میان كودكان و نوجوانان ممنوع كرد ولی می‌توان راه حل‌هایی برای استفاده درست از آن ارائه داد كه نیاز به عزم ملی از سوی مسئولان فرهنگی دارد.
طی چند سال گذشته با فراهم شدن امكانات مخابراتی در كشور و ارزان شدن گوشی‌های همراه كه مجهز به امكاناتی همچون بلوتوث، دوربین عكسبرداری و فیلمبرداری با كیفیت بالا هستند، گروه سنی مشتركان تلفن همراه به حداقل رسیده است و كودكان و نوجوانان زیادی نیز این فناوری نوین را در اختیار دارند.

* مسئولان آموزش و پرورش منطقی فكر كنند
در دهه 60 و 70 با ورود تكنولوژی تلویزیون، ویدئو و بعد ماهواره بسیاری از مسئولان نظام آموزشی معتقد بودند كه این پدیده‌ها سبب افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود كه امروز نیز این واكنش‌ها نسبت به تلفن همراه وجود دارد.
كارشناسان معتقدند، مسئولان آموزش و پرورش نباید سعی كنند كه استفاده از تلفن همراه در مدرسه را ممنوع كنند زیرا دانش‌آموزان می‌توانند به راحتی آن را بدون اینكه معلمانشان متوجه شوند حمل كنند بلكه باید استفاده بهینه از تلفن همراه را به آنها بیاموزند البته نباید زنگ خوردن‌های متعدد تلفن همراه در كلاس درس و به هم زدن نظم كلاس، تقلب كردن، فیلمبرداری و عكسبرداری از شیطنت همكلاسی‌ها هنگام برگزاری زنگ تفریح و انتقال آن از طریق بلوتوث به دیگران یا قرار دادن در وب را از سوی دانش آموزان نادیده گرفت.

* مضرات حمل تلفن همراه به خصوص برای كودكان و نوجوانان
مهندسان گوشی‌های همراه معتقدند، حمل كردن گوشی‌همراه ضرر دارد حتی اگر 30 سانتی متر از شخص فاصله داشته باشد، امواج الكترومغناطیس حدود 400 هزار Pw/M2 در هر لحظه با بدن اصابت می‌كند.
وقتی كه فرد با تلفن همراهش حركت می‌كند، جاهایی كه آنتن‌ها آنها را كمتر پوشش می‌دهند، گوشی تلفن سعی بیشتری برای به دست آوردن آنتن می‌كند، در واقع سیگنال‌های بیشتر و قوی‌تری از خود ساطع می‌كند كه این موضوع بسیار خطرناك است.
حتی به افرادی كه مشكل قلبی دارند سفارش می‌شود كه موبایل را دور از خود نگه دارند، در صورتی كه بعضی‌ها آن را در جیب بغلشان می‌گذارند.
این امر در حالیست كه یك دانشگاه اتریشی اثبات كرده است كه هنگامی كه با تلفن همراه عكس فرستاده می‌شود یا همانMMS، هزار برابر خطرش بیشتر است به این معنی كه جاهایی كه پوشش آنتن‌ها كمتر می‌شود، امواج خطرناك‌تری از موبایل ساطع می‌شود.

* قانون موكدی وجود ندارد
یك روانشناس می‌گوید: با توجه به اینكه هزینه تأمین یك خط تلفن همراه بسیار ارزان شده است و همه اقشار در سنین مختلف می‌توانند با استفاده از آن تبادل افكار كنند و انتقال اطلاعات را به سرعت انجام دهند؛ ممنوعیت استفاده از تلفن همراه در مدارس مسئله منطقی است كه چند سالی با آن درگیر هستیم و متأسفانه قانون موكدی برای این قضیه وجود ندارد.
سیدجواد آرامی اظهار می‌كند: در كشور ما بحث افراط همیشه وجود دارد، استفاده از تلفن همراه نباید منجر به حواس پرتی دانش‌آموزان و معلم شود و نیز عاملی برای انتقال اطلاعات نامناسب باشد.

* بسترهای استفاده درست از تلفن همراه را فراهم كنید
وی می‌افزاید: استفاده از گوشی موبایل با توجه به سن دانش‌آموزان در دوران نوجوانی و هیجانات و تنوع اطلاعات كه مورد توجه‌شان قرار می‌گیرد، سبب انحراف و لطمه آموزشی می‌شود كه اگر بسترهای آن را به خوبی فراهم نكنیم دامنه این موضوع غیرقابل كنترل می‌شود.
آرامی اضافه می‌كند: متاسفانه بسیاری نوجوانان وقت خود را برای انتقال اطلاعات غیرشخصی و فیلم‌های نامناسب قرار می‌دهند كه دچار آسیب‌های روانی می‌شوند و به طور قطع این كار عوارض نامناسبی را به دنبال دارد و موجب گرایش آنان به رفتارهای نامناسب می‌شود.

* دانش‌آموزان به تكنولوژی روز احتیاج دارند
این روانشناس ادامه می‌دهد: در حال حاضر با وجود ممنوعیت تلفن همراه در مدارس، دانش‌آموزان از آن استفاده می‌كنند كه اگر با زور و تهدید بخواهیم روبروی این كار بایستیم، دانش‌آموز به صورت غیرمنطقی عمل كرده و پنهانی این كار را انجام می‌دهد.
آرامی می‌گوید: نیاز دانش‌آموزان به تكنولوژی جدید را باید در مدارس بیشتر كنیم و در فكر تقویت جایگاه معلم و سیستم آموزشی باشیم.

* استفاده از تلفن همراه در مدارس اعتراض به سیستم آموزشی است
وی بیان می‌كند: با توجه به اینكه در سنین نوجوانان هورمون‌های مختلف فرد و تغییرات فیزیولوژیك در سیستم بدنی در حال اتفاق است، كوچكترین تلنگر می‌تواند آنان را در جهت‌ها ی نامناسب سوق دهد و موجب افت تحصیلی و در نهایت افت اخلاقی آنان شود.
آرامی تصریح می‌كند: تجمل‌گرایی در جامعه و در میان دانش‌آموزان نیز یكی دیگر از عوامل اجتماعی این مسئله است و در حقیقت استفاده از تلفن همراه در مدارس از سوی دانش آموزان اعتراض به سیستم آموزشی است كه خودشان باید گرایش پیدا كنند كه استفاده نكنند و خانواده‌ها نیز به عنوان نهاد اجتماعی نسبت به این تكنولوژی آموزش‌های لازم را به فرزندانشان ارائه كنند.

منبع : فارس

[ جمعه 20 فروردین1389 ] [ 8:26 ] [ صدرا ] [ نظر بدهید ]



تاریخ آخرین ویرایش:- -